Gezond eten met het hele gezin

Het nieuwe jaar is weer begonnen. Tijd om aan de slag te gaan met de goede voornemens. Een van de populairste goede voornemens is gezond eten. Als ouder wil je graag dat je gezin gezond en gevarieerd eet. Hoe zorg je ervoor dat je kinderen hun bord leeg eten? Jeugdverpleegkundige Joyce van der Sluijs geeft tips.

‘Gezonde eetgewoontes verkleinen de kans op overgewicht en door gevarieerd te eten krijgen kinderen alle voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben. Een gezond dagmenu bevat voldoende hoeveelheden van alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dat wil zeggen dat elke maaltijd iets uit elk deel van de Schijf van Vijf bevat.’

Leuk eetgerei en een gezellig gedekte tafel stimuleren kinderen om te eten.

Tien praktische tafeltips voor kinderen

‘Als ouder heb je invloed op het eetgedrag en de eetgewoonten van je kind. Hoe zorg je voor een gezellige sfeer aan tafel en een kind dat prima eet?

1. Geef het goede voorbeeld. Je kind leert van jouw voorbeeld. Dit geldt voor tafelmanieren, maar ook voor het eetpatroon. Eet daarom zo veel mogelijk samen met je kind.

2. De televisie eet niet mee. Laat je kind geen spelletjes spelen of televisie kijken. Dat leidt te veel af. Houd het wel gezellig aan tafel.

3. Een tafel om van te smullen. Leuk eetgerei en een gezellig gedekte tafel stimuleren kinderen om te eten. Verwacht van kleuters nog niet dat ze perfect met mes en vork kunnen eten.

4. Kies voor vaste tijden voor maaltijden. Op vaste tijden eten, met alle gezinsleden, heeft voordelen. Het is gezellig, je kind leert die momenten te waarderen en eet op regelmatige tijden. Maar eten op vaste tijden is misschien niet altijd haalbaar. Basisschoolkinderen doen allerlei activiteiten en hebben dan rond etenstijd bijvoorbeeld training. Zelf heb je misschien ook wisselende werktijden. Kijk of er enkele dagen per week zijn waarop je wel samen kunt eten.

5. Het eten is klaar! Binnen 10 minuten aan tafel! Roep je kind wanneer het eten bijna klaar is zodat het rustig af kan ronden waar het mee bezig was en aan tafel kan komen zitten.

6. Neem de tijd, maar tafel niet te lang. Zorg voor een rustige, aangename sfeer en houd kinderen niet onnodig lang aan tafel. Maak duidelijke afspraken over wanneer ze wel of niet van tafel mogen.

7. Beter niet belonen. Eet je peuter zijn bord niet leeg, schenk er dan niet te veel aandacht aan en ruim de tafel gewoon af. Wil je kind kort na de maaltijd iets eten omdat het nog honger heeft, wees dan kordaat en laat het wachten tot het volgende eetmoment!

8. Niet te veel tussendoortjes. Als je kind veel tussendoortjes krijgt of neemt, is het minder gemotiveerd om aan tafel het bordje leeg te eten.

9. Het bord hoeft niet altijd leeg. Laat kinderen zelf bepalen hoeveel ze eten. Het is niet goed om meer te eten als je al vol zit.

10. Laat je kind meedenken. Samen het menu voor het weekend uitkiezen of samen boodschappen doen en koken kan helpen om je kind een goed gevoel te geven bij de maaltijden. Ook samen afruimen en afwassen is op deze leeftijd vaak gezellig.’

Meer over het thema gezond opgroeien

Vind je de informatie op deze pagina interessant?

Heb je een vraag aan ons? Geef dan je mailadres en/of telefoonnummer door zodat we met jou in contact kunnen komen.